Przegląd piśmiennictwa bibliotekarskiego
*****
Kołodziejczyk L. : (Nie)Bezpieczne media. // „Poradnik Bibliotekarza”
2019 nr 1 s. 14-17.
Tytuł
artykułu stanowi jednocześnie tytuł dwóch jesiennych konferencji
informacyjno-metodycznych dla nauczycieli zorganizowanych w 2018 roku przez
Pedagogiczną Bibliotekę Wojewódzką im. KEN w Warszawie. Zgodnie z priorytetami
polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2018/2019 konferencje zostały
poświęcone mediom, zwłaszcza internetowi i jego wpływowi na rozwój i
funkcjonowanie uczniów. Wystąpienia prelegentów miały zaktualizować wiedzę
nauczycieli w zakresie zagrożeń wynikających z użytkowania internetu (pojawiły
się takie zjawiska i pojęcia jak np. hikikomori, fake news), a także
zaprezentować przykłady dobrych praktyk jego wykorzystania w celach
edukacyjnych.
*****
Majkusiak D. : Księgowość i rozliczenia – wybrane problemy.
// „Biblioteka w Szkole” 2019 nr 2 s. 8-11.
Autorka
podpowiada młodym stażem bibliotekarzom jak sobie radzić z problemami i
nieprawidłowościami we własnej bibliotece. Wyzwaniem może być zwłaszcza
prowadzenie dokumentacji po poprzednikach i przypadkowe odkrywanie popełnionych
przez nich błędów. Autorka omawia m.in. co zrobić w razie odkrycia błędnych
numerów w przejętym księgozbiorze, pominiętych numerów w księdze inwentarzowej,
denominowania każdej pozycji oddzielnie, źle zapisanych zbiorów specjalnych,
braku wpisanych niektórych wartości zbiorów czy niezgodności finansowej
księgozbioru.
*****
Tobolska U. : Tolerancja – jestem taki sam jak ty, czy
może inny? Cz. 1. // „Poradnik
Bibliotekarza” 2019 nr 1 s. 36-39.
W
artykule zaprezentowano pierwszy z dwóch scenariuszy przygotowanych z myślą o
uczniach klas IV-V szkół podstawowych. Zajęcia mają na celu zwrócenie uwagi na
problem odmienności wśród ludzi, kształtowanie postawy szacunku i tolerancji
wobec drugiego człowieka oraz kształtowanie umiejętności dostrzegania przejawów
nietolerancji.
*****
Wolińska I. : Nomofobia – nowa choroba cywilizacyjna. // „Biblioteka w Szkole” 2019 nr 2 s. 4-6.
Wyraz
nomofobia pochodzi od angielskiego no-mobile-phobia, oznaczającego
„nieuzasadniony lęk przed brakiem telefonu”. Zgodnie z definicją naukowców z
Uniwersytetu Warszawskiego nomofobia jest „chorobliwym lękiem przed sytuacją, w
której nie ma możliwości skorzystania z telefonu komórkowego”. Autorka artykułu
przekonuje, że bibliotekarze mogą i powinni prowadzić zajęcia poświęcone nowo
wykrytej chorobie cywilizacyjnej. Podpowiada jak to zrobić i na czym się skupić
podczas lekcji, by rezygnacja z telefonu nie kojarzyła się młodzieży z końcem
życia towarzyskiego.
*****
Redakcja. E. Siedlarek-Kotlicka
Archiwum