








|
Adnotowany
przegląd prasy
pedagogicznej i psychologicznej
CZERWIEC 2023
„Coraz
częściej mówi się o wypaleniu zawodowym osób dorosłych z wieloletnim stażem
zawodowym. Jednak okazuje się, że doświadczenie wypalenia dotyka również
młodsze osoby, w tym nastolatki. Jaka jest przyczyna pojawienia się tego
zjawiska psychologicznego u uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych? Na
czym polega syndrom wypalenia szkolnego u dzieci?”
„Dziecko
szczęśliwe to takie, które czuje się kochane, otwarcie komunikuje
i uzewnętrznia swoje emocje oraz wie, że zasługuje na to, by być
szczęśliwym i akceptowanym takim, jakim jest. Umysł dziecka jest bardzo
chłonny i chodzi tu nie tylko o wiedzę, którą nabywa od najmłodszych
lat, ale także o wartości, które są mu przekazywane. Mają one ogromny
wpływ na to, jak dziecko będzie funkcjonować w życiu codziennym, jak
będą wyglądać jego relacje interpersonalne oraz jak będzie postrzegać zarówno
otaczający go świat, jak i siebie samego.”
-
Nie jedz
tyle, bo będziesz gruby… - dziecięce kompleksy / Małgorzata Pruś. // Bliżej
Przedszkola. – 2023, nr 5, s. 2-6.
„Każdy z nas
ma słabe strony, dzieci także nie są chodzącymi ideałami, wbrew oczekiwaniom
wielu rodziców. Ważne jest to, aby budować w sobie oraz w najmłodszych
świadomość mocnych stron, a nie tylko i wyłącznie koncentrować się na brakach i
słabościach, ograniczeniach i deficytach. Potencjał jest ważny. I to, w jaki
sposób go wykorzystujemy. Chodzi również o to, aby słabe strony przekuwać w
moce.”
„Praca
nauczyciela skupiona jest głównie na projektowaniu przestrzeni
edukacyjno-wychowawczej uczniów. Jednak w procesie wspierania rozwoju dzieci
nauczyciel nie jest sam. Towarzyszą mu rodzice uczniów, którzy stanowią istotne
ogniwo w trójkącie interakcyjnym: rodzice – uczeń – nauczyciel.
Wspólne określenie potrzeb rozwojowych ucznia, wyznaczenie celów oraz
współpraca w zakresie wspierania dziecka zarówno w obszarze poznawczym
(umiejętności szkolnych), jak i emocjonalnym oraz społecznym pozwalają na
budowanie przestrzeni, w której dziecko może rozwijać się optymalnie.”
„Wkraczając
w dzieciństwo, dowiadujemy się, że społeczeństwo próbuje odzwierciedlać naszą
wartość w ocenach i punktach. Następnie przychodzi dorosłość, w której każdego
dnia musimy nieustannie pracować nad wizerunkiem i coraz bardziej przekraczać
swoje granice, żeby wypracować coś, na co inni będą chcieli zwrócić swoją
uwagę. Kto i dlaczego ma prawo oceniać, ile naprawdę jesteśmy warci? O czym nam
mówią nasze słabości i niedoskonałości? I jak dostrzec i docenić siebie za to,
co mamy i jacy jesteśmy?”
|
Dostęp
sprawdzono 30.05.2023 r.
|

Filia
w Pabianicach

Muzeum Oświaty

-----------------------









|